Skip to main content

PENGALAMAN RAYA DI KAMPUNG PART II

Semangat pagi raya, bangun awal. Sarapan bersama keluarga dan saudara mara, menu pagi raya sudah tentu ketupat, lemang dan rendang. Bersiap awal mengenakan baju melayu berwarna ungu (tema raya admin ungu) trus ke Masjid Pekan Rabu, Chenderong Balai Perak untuk Solat Sunat Aidilfitri.





 Selesai solat pulang ke rumah nenek. Aktiviti yang menjadi tradisi di pagi raya. Bermaaf-maafan sesama alhi keluarga dan saudara mara. Done bermaaf-maafan sesi selfie wefie.
Hampir Lengkap keluarga Wak Senin & Mbah Wagirah (sorang je tak da study jauh sangat)
family admin wefie pagi raya
gambar raya family mat radzi dan rahimah ithnin
family radzi freestyle
cousin wefie

Kami sekelurga bergerak ke rumah Pak Long/ Mak Long (sebelah ayah) di Felda Gunung Besout, Perak. 
admin beraya di rumah paklong / maklong
Setelah puas beraya dengan keluarga Pak Long / Mak Long, kami konvoi bersama ke rumah Tok Wan (belah ayah) di Felda Trolak Sungkai Utara, Perak. Lama tak jumpa Tok Wan, walaupun agak berumur tapi masih berkemampuan layan kehadiran anak cucu dan cicit yang beraya ke rumahnya.
Kat Rumah Tok Wan
Habis beraya di rumah Tok Wan singgah pula beraya di rumah atok saudara (sebelah ayah) di Felda Trolak Timur Sungkai, Perak yang kebetulan tidak jauh dari rumah Tok Wan.
Admin Di Rumah Atok Saudara Felda Trolak Timur, Perak
Petang semakin menganjak ke senja, masa untuk pulang ke rumah nenek di Chenderong Balai. Sampai rumah nenek, rehatkan diri, mandi dan stanby untuk next destination.


To be contineu........




admin sweet muet time raya

Comments

Popular posts from this blog

Sejarah Kepala Batas, Pulau Pinang

Gambar diatas : Menunjukan Jalan Kedah dari Utara (Sungai Petani menuju Ke Butterworth     melalui Pekan Kepala Batas) Kepala Batas merupakan sebuah pekan yang terletak dalam daerah Seberang Perai Utara(SPU)  dalam negeri Pulau Pinang. Mungkin disebabkan oleh Kepala Batas merupakan pekan terakhir jalan menuju ke negeri Kedah sebab itu jalan dari pekan ini menuju utara disebut Jalan Kedah, manakala jalan yang menuju ke Selatan pula disebut Jalan Perak. Kepala Batas secara geografiknya di bahagian utara ,barat dan selatannya adalah kawasan sawah padi,sementara di sebelah timurnya dulu adalah ladang getah atau kelapa sawit milikan Bertam Estate yang kini telah dibangunkan menjadi Bandar Bertam Perdana. Semasa pembukaan tanah-tanah paya di utara Seberang Perai ini untuk dijadikan sawah dan ladang maka Pihak Kerajaan Inggeris telah mengorek tali air utama untuk saliran air kelaut bermula dari kawasan Lahar Ikan Mati dan Kepala Batas menuju ke Titi Mukim ,Telok Air Tawar dan ke Laha

BUKTI KISAH NABI MUSA MEMBELAH LAUT : KENDERAAN KETENTERAAN FIRAUN DI TEMUI DI DASAR LAUT MERAH.

    Seorang Arkeologi bernama Ron Wyatt pada akhir tahun 1988 silam mendakwa bahawa dia telah menemui beberapa roda kereta tempur kuno di dasar laut merah. Menurutnya, mungkin ini merupakan bangkai kereta tempur Firaun yang tenggelam di lautan tersebut ketika di gunakan untuk mengejar Nabi Musa bersama para pengikutnya.    Menurut pengakuannya, selain menemui beberapa bangkai roda kereta tempur berkuda, Wyatt bersama para krunya juga menemukan beberapa tulang manusia dan tulang kuda di tempat yang sama. Penemuan ini tentunya semakin memperkuatkan tekaan bahawa sisa-sisa tulang belulang itu merupakan bahagian dari kerangka para bala tentara Firaun yang tenggelam di laut Merah.    Apalagi dari hasil pengujian yang dilakukan di Stockhlom University terhadap beberapa sisa tulang belulang yang ditemui,memang benar adanya bahwa struktur dan kandungan beberapa tulang telah berusia sekitar 3500 tahun silam, dimana menurut sejarah,kejadian pengejaran itu juga terjadi dalam k

Tokoh-Tokoh Kepala Batas.

TOKOH BERKAITAN DENGAN KEPALA BATAS- SYEIKH ABDULLAH FAHIM Syeikh Abdullah Fahim adalah seorang ulama nasionalis dan agama. Beliau adalah mufti pertama Pulau Pinang selepas Kemerdekaan. Beliau juga merupakan datuk bapa bekas Perdana Menteri Malaysia ke-5, Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi. Gambar diatas : Menunjukan Gambar  Syeikh Abdullah Fahim Latar Belakang Syeikh Abdullah Fahim Abdullah Fahim yang dikenali sebagai "Pak Him" ​​dilahirkan di Mekah pada tahun 1286 Hijrah/1869 Masihi. Fahim yang dimaksudkan di sini ialah `Fahim' yang berasal daripada bahasa Arab, yang bererti `orang yang faham'. Pendidikan Syeikh Abdullah Fahim Abdullah Fahim mendapat pendidikan asas tradisional daripada ayahnya sendiri, Haji Ibrahim bin Tahir di Mekah. Ayahnya seorang yang alim mengenai bacaan al-Quran. Datuknya pula, Haji Tahir berasal dari Patani. Dikatakan juga bahawa beliau memahami ilmu-ilmu Islam tradisional cara Patani. Ilmu yang dikuatkan adalah